Friday, October 30, 2009

~ULASAN KOLOKIUM DPLI_UKM 2009~

*PEMBENTANGAN PERTAMA

Tajuk:
Meningkatkan Keyakinan Pelajar Bermasalah Pendengaran Untuk Berkomunikasi Secara Lisan Dengan Menggunakan Kaedah "Verbal Repeatition" Dalam Proses Pembelajaran Dan Pengajaran (P&P)

Oleh:
Suzana Binti Mohd Fauzi, Ummi Salmah Binti Adnan dan Najwa Hayatee Binti Abdullah

1. Pernyataan Masalah
  • Adakah kaedah "Verbal Repeatition" ini dapat meningkatkan keyakinan pelajar bermasalah pendengaran untuk berkomunikasi secara lisan dalam aktiviti P&P?
  • Adakah pelajar bermasalah pendengaran dapat menguasai sebutan istilah perkataan dalam P&P dengan menggunakan kaedah "Verbal Repeatition"?

2. Metodologi, Setting Kajian dan Sampel Kajian
Kajian ini melibatkan 19orang pelajar di SMK Dato' Ibrahim Yaacob di mana kajian ini telah menggunakan Model Lingkaran Kemmis dan Mc Taggart (1988). Ia terdiri daripada perancangan, tindakan dimana memberi penerangan dan perlaksanaan, pemerhatian iaitu dengan menggunakan nota pemerhatian, temubual, diari dan rakaman video dan akhir sekali refleksi iaitu penambahbaikkan hasil daripada analisis data.

3. Pengumpulan dan Penganalisisan Data
Bagi kajian ini, pengumpulan data telah dilakukan dengan menggunakan 4 kaedah iaitu melalui nota pemerhatian, temubual, diari dan rakaman video.

4. Implikasi Kajian
~Kaedah yang digunakan dapat meningkatkan keyakinan dan motivasi pelajar
~Pelajar berpeluang memperbaiki sebutan dan istilah-istilah yang agak sukar
~Guru berjaya membantu pelajar pasif menjadi aktif di dalam kelas

5. Ulasan dan Rumusan
Pada pendapat saya, kajian ini amat berguna kepada guru-guru bagi murid bermasalah pendengaran. Untuk menjadi guru bagi pelajar berkeperluan khas ini memerlukan daya kreativiti dan penglibatan yang tinggi dari pihak guru. Melalui kajian ini, saya dapati guru-guru dapat membantu pelajar bermasalah pendengaran ini menyebut istilah-istilah lisan dengan menggunakan kaedah dan latihan yang berulang-ulang dan kerap. Dengan itu, pelajar-pelajar ini dapat meningkatkan keyakinan dan pencapaian mereka dalam sebutan lisan mereka sekaligus memperbaiki pencapaian mereka dalam berkomunikasi dan bahasa.

~~SENYUM SELALU

No comments:

Post a Comment