Kekuatan pengajaran-pengajaran subjek Sains, BM & Perdagangan
1. Pengalaman/refleksi secara individu:
- Sains: menarik & menyeronokkan jika guru pandai aplikasi/membuat demonstrasi ttg konsep sains dgn menggunakan cth yg real spt demo utk topic ketumpatan; dimana guru menggunakan telur yg diletakkan d dlm larutan garam & air biasa yg menunjukkan telur terapung dlm air garam krn ketumpatan yg rendah
- Mudah diajar menggunakan bahan maujud kerana ia sgt berkait dgn kehidupan pelajar, cth: fotosintesis yg menggunakan daun hijau sbg cth pembelajaran
- BM: menarik jika guru menggalakkan penglibatan pelajar yg lbh kreatif dlm p&p spt drama, berpantun, debat kerana pelajar tdk bosan membaca buku teks semata-mata
- Perdagangan: guru menggunakan pelbagai jenis game di dalam p&p
Mata pelajaran perdagangan diajar mengikut perkembangan semasa dan mempunyai hubung kait dengan aktiviti harian.
2. Pengalaman/ refleksi secara berkumpulan:
- guru banyak mengaitkan teori pengajaran dgn kehidupan sebenar
- guru banyak memberi latihan
- banyak melakukan aktiviti amali & pengajaran di luar kelas
3. Pengalaman/ refleksi dari luar kumpulan:
- Matapelajaran sains, BM dan perdagangan adalah penting kerana kedua-dua matapelajaran diaplikasikan dalam kehidupan seharian seseorang individu.
- Sains, BM dan perdagangan merupakan matapelajaran yang diperlukan dari masa ke semasa.
4. Literature review:
No comments:
Post a Comment