Friday, November 13, 2009

TUGASAN 2: ULASAN JURNAL~~


JURNAL 1

Tajuk: "Preparing teachers to make the formative assesment process integral to science teaching and learning"

Oleh: Gayle A. Buck. Amy E.Trauth-Nare

Sumber: Scopus

Pernyataan Masalah:

Bagaimanakah guru dapat memperbaiki aktiviti pengajaran melalui penilaian formatif dan bagaimanakah hasil daripada pemahaman ini dapat menambahbaik amalan dalam pengajaran guru?


Sampel dan Setting Kajian:

  • Sek. pertengahan di Midwestern V.S
  • Pelajar gred 6: life, physical and chemical science
  • Kumpulan penyelidikan kooperatif: 2orang pendidik guru dan guru sains grade 6 yang berpengalaman lebih 3tahun dalam kelas


Prosedur dan data collection:

  • perjumpaan secara kerap dan kolaborat dengan guru semasa membuat penilaian formatif
  • sumber data dari
  1. planning sessions
  2. lesson plans
  3. interview guru dan pelajar
  4. pemerhatian dalam kelas
  5. kerja-kerja pelajar
  6. pre dan post-project (soalan bertulis kepada guru)


Data Analisis:

  • Menggunakan dua pendekatan iaitu direct intepretation dan categorical aggregation (Stake, 1995)
  • peer debriefing- mengkritik-representing-checking- disemak


kesimpulan:
guru dapat memperbaiki aktiviti pengajaran melalui penilaian formatif dengan:

  1. mengetahui bahawa amalan penilaian adalah berlandaskan kepada perkembangan kontekstual pelajar itu sendiri
  2. mengekalkan isi kandungan pengajaran yang standard
  3. ketidakpercayaan pelajar kepada proses penilaian yang dijalankan guru


senyum selalu~~

No comments:

Post a Comment