JURNAL 1
Tajuk: "Preparing teachers to make the formative assesment process integral to science teaching and learning"
Oleh: Gayle A. Buck. Amy E.Trauth-Nare
Sumber: Scopus
Pernyataan Masalah:
Bagaimanakah guru dapat memperbaiki aktiviti pengajaran melalui penilaian formatif dan bagaimanakah hasil daripada pemahaman ini dapat menambahbaik amalan dalam pengajaran guru?
Sampel dan Setting Kajian:
- Sek. pertengahan di Midwestern V.S
- Pelajar gred 6: life, physical and chemical science
- Kumpulan penyelidikan kooperatif: 2orang pendidik guru dan guru sains grade 6 yang berpengalaman lebih 3tahun dalam kelas
Prosedur dan data collection:
- perjumpaan secara kerap dan kolaborat dengan guru semasa membuat penilaian formatif
- sumber data dari
- planning sessions
- lesson plans
- interview guru dan pelajar
- pemerhatian dalam kelas
- kerja-kerja pelajar
- pre dan post-project (soalan bertulis kepada guru)
Data Analisis:
- Menggunakan dua pendekatan iaitu direct intepretation dan categorical aggregation (Stake, 1995)
- peer debriefing- mengkritik-representing-checking- disemak
kesimpulan:
guru dapat memperbaiki aktiviti pengajaran melalui penilaian formatif dengan:
- mengetahui bahawa amalan penilaian adalah berlandaskan kepada perkembangan kontekstual pelajar itu sendiri
- mengekalkan isi kandungan pengajaran yang standard
- ketidakpercayaan pelajar kepada proses penilaian yang dijalankan guru
senyum selalu~~
No comments:
Post a Comment