Kelemahan pengajaran-pengajaran subjek Sains, BM & Perdagangan
1. Pengalaman/refleksi secara individu:
- Terdapat banyak konsep sains baru yg terpaksa dipelajari oleh murid
- Guru hanya menggunakan buku teks semata-mata dlm p&p terutama subjek BM membuatkan pelajar bosan
- Guru terlalu mengejar silibus membuat aktiviti p&p hanya tertumpu kpd lecture dan kurang aktiviti secara student centered
2. Pengalaman/ refleksi secara berkumpulan:
- Kebanyakkan pelajar mengalami kesukaran untuk mengingat fakta dan teori-teori penting yang berkaitan dengan matapelajaran tersebut.
- Pelajar-pelajar juga sukar mengaplikasikan konsep pengajaran dalam pembelajaran mereka mahupun dalam kehidupan harian.
- Guru hanya mengadakan proses P&P di dalam kelas sahaja. Pelajar tidak dibawa untuk membuat aktiviti diluar kelas. Sebagai contohnya adalah lawatan sambil belajar.
3. Pengalaman/ refleksi dari luar kumpulan:
- Guru tidak menyuruh pelajar membuat tugasan berkumpulan agar proses P&P lebih menarik.
- Kefahaman pelajar tidak diuji secara betul dimana tiada pengukuran dibuat untuk mengujinya.
- Antara kelemahan subjek perdagangan ialah isi pengajaran yang melibatkan banyak fakta yang perlu diingat dan dihafal oleh pelajar. Ini memberi sedikit kebosanan kepada pelajar untuk sentiasa mengingat nota- nota penting dalam menguasai toipk- topik yang dipelajari. Selain itu, para pelajar juga perlu sentiasa bersedia dan mahir dengan perkembangan/ isu semasa supaya tidak ketinggalan dan terbelakang dengan topik yang akan/ telah dipelajari.
- Guru terlalu bergantung kepada buku teks sekolah berbanding buku-buku tambahan yang lain.
4. Literature review:
No comments:
Post a Comment