Tajuk: "Stimulating Creative Play in Children with Autism through Sand play"
oleh: Lucy Lu et al.
sumber: Scopus
oleh: Lucy Lu et al.
sumber: Scopus
Pernyataan masalah:
- Bagaimanakah sandplay boleh diadaptasi sebagai semi-structured creative intervention untuk membantu perkembangan kemahiran kanak-kanak Autism di dalam komunikasi, interaksi social dan perkaitan simbolik?
- Bagaimanakah kanak-kanak Autism yang berlainan aras bertindakbalas dengan intervention sandplay?
Sampel dan setting kajian:
- 25 orang murid sebuah sekolah rendah (Montreal, Canada) dijadikan sampel
- 4 kelas pendidikan khas yang berbeza dipilih
- Peserta terdiri daripada guru dan psikologist juga kanak-kanak Autism
- 1kelas: 6-7 orang kanak-kanak Autism, seorang guru, seorang pendidik keperluan khas dan seorang doctor pelatih pendidikan khas
- Kanak-kanak Autism berumur antara 7-12 tahun: 23 orang lelaki dan 2 orang perempuan
- Dijalankan sekali seminggu untuk 10 minggu
Prosedur dan pengumpulan data:
- Data kualitatif dikutip selepas setiap sesi selesai
- Grid pemerhatian berdasarkan perkembangan aras simbolik (Greenspan)
- Pada akhir sesi, beberapa gambar sandtrays diambil
- Guru akan menjawab questionnaire tentang jangkaan program dan pemerhatian tentang kebolehan simbolik kanak-kanak ini sebelum cukup 10 minggu
- 2 orang ahli terapi akan bertemu dengan guru pada permulaan, pertengahan dan di akhir program untuk mendapatkan maklumbalas, berkongsi pemerhatian dan berbincang tentang program
- Focus group dibentuk pada akhir program untuk refleksi
Data analisis:
• Data diambil daripada pemerhatian grids, gambar sandtrays dan pemerhatian guru
Kesimpulan:
Sandplay dilihat membentuk potensi kanak-kanak Autism dalam membentuk struktur dalam ruang kreatif yang bebas dan tidak berfokus untuk perkembangan kemahiran komunikasi, interaksi social dan pengolahan simbolik mereka
No comments:
Post a Comment