Friday, November 20, 2009

TUGASAN 2: ULASAN JURNAL~~

JURNAL 2

Tajuk: "Stimulating Creative Play in Children with Autism through Sand play"

oleh: Lucy Lu et al.
sumber: Scopus


Pernyataan masalah:

  1. Bagaimanakah sandplay boleh diadaptasi sebagai semi-structured creative intervention untuk membantu perkembangan kemahiran kanak-kanak Autism di dalam komunikasi, interaksi social dan perkaitan simbolik?
  2. Bagaimanakah kanak-kanak Autism yang berlainan aras bertindakbalas dengan intervention sandplay?

Sampel dan setting kajian:

  • 25 orang murid sebuah sekolah rendah (Montreal, Canada) dijadikan sampel
  • 4 kelas pendidikan khas yang berbeza dipilih
  • Peserta terdiri daripada guru dan psikologist juga kanak-kanak Autism
  • 1kelas: 6-7 orang kanak-kanak Autism, seorang guru, seorang pendidik keperluan khas dan seorang doctor pelatih pendidikan khas
  • Kanak-kanak Autism berumur antara 7-12 tahun: 23 orang lelaki dan 2 orang perempuan
  • Dijalankan sekali seminggu untuk 10 minggu

Prosedur dan pengumpulan data:

  • Data kualitatif dikutip selepas setiap sesi selesai
  • Grid pemerhatian berdasarkan perkembangan aras simbolik (Greenspan)
  • Pada akhir sesi, beberapa gambar sandtrays diambil
  • Guru akan menjawab questionnaire tentang jangkaan program dan pemerhatian tentang kebolehan simbolik kanak-kanak ini sebelum cukup 10 minggu
  • 2 orang ahli terapi akan bertemu dengan guru pada permulaan, pertengahan dan di akhir program untuk mendapatkan maklumbalas, berkongsi pemerhatian dan berbincang tentang program
  • Focus group dibentuk pada akhir program untuk refleksi

Data analisis:

• Data diambil daripada pemerhatian grids, gambar sandtrays dan pemerhatian guru


Kesimpulan:

Sandplay dilihat membentuk potensi kanak-kanak Autism dalam membentuk struktur dalam ruang kreatif yang bebas dan tidak berfokus untuk perkembangan kemahiran komunikasi, interaksi social dan pengolahan simbolik mereka

No comments:

Post a Comment